18 luni-36 luni – Activitati pentru dezvoltarea functiilor executive
Activitati pentru dezvoltarea functiilor executive in perioada 18 luni-36 luni
In aceasta perioada de dezvoltare copiii isi extin foarte repede abilitatile de limbaj. Limbajul are un rol important in dezvoltarea functiilor executive si a capacitatii de autoreglare, ajutandu-i pe copii sa isi identifice gandurile si actiunile, sa reflecte asupra acestora, sa faca planuri . Limbajul ii ajuta sa inteleaga si sa urmeze regulile, fie ca e vorba de regulile unui joc sau de reglarea unui comportament.
Jocurile ce implica activitatea fizica
Activitatile fizice solicita focusarea si mentirea atentie asupra unui scop, inhibarea factorilor perturbatori, dar si capacitatea de a incerca moduri noi de a atinge scopul , daca primele incercari au esuat. Chiar daca nu reusesc mereu, importanta este initiativa de a incerca, deoarece este vorba de un proces de invatare.
- Oferiti copilului multe materiale si oportunitati de a-si incerca abilitati fizice, ca aruncatul si prinsul mingei, sa mearga in echilibru pe o grinda, sa alerge in susul si in josul unei suprafete inclinate, saritul etc. Stabiliti careva reguli de joc simple ce vor ajuta copilul sa isi dezvolte memoria de lucru si inhibitia ( de exemplu sa alerge pana la un reper si inapoi)
- Jocurile de imitatie (Urmeaza liderul ) pot fi indicatori buni pentru memoria de lucru, atentie sau inhibitie.
- Jocuri ce necesita inhibarea activa, cum ar fi statuile, scaunele muzicale, sau alte jocuri ce solicita copilul sa inceapa si sa se opreasca sau sa incetineasca sau sa mareasca ritmul.
- Jocuri ,cantece si poezii ce implica geticularea sau imitarea actiunilor. Acest tip de activitate solicita copilul sa fie atent la cuvintele cantecului si sa le pastreze in memoria de lucru, utilizand cantecul ca un ghid pentru actiunile sale.
Conversatiile si povestirile
Cu cat limbajul verbal incepe sa se dezvolte copilul incepe sa se angajeze activ in conversatii cu adultul si sa povesteasca
- Observati jocul copilului si verbalizati-l, in acest fel copiii mici pot intelege felul cum limbajul descrie actiunile lor. Adresati intrebari de explorarea a jocului: Ce o sa faci mai departe? Poti incerca altfel? Aceste intrebari ii ajuta pe copii sa reflecte asupra actiunilor lor, cum a functionat ceea ce au incercat si ce vor face in continuare
- Incurajati copilul sa povesteasca evenimentele la care a participat, ajutandu-l astfel sa dezvolte capacitatea de a reflecta la experienta pe care au trait-o.
- Ajutati copilul sa recunoasca si sa eticheteze emotiile, facilitand capacitatea de autoreglare emotionala
Jocurile de sortare/ potrivire
Jocurile simple de sortare/ potrivire vor permite copiluluii sa inteleaga regulile jocului (sortare in functie de culori , forma , marime), sa si le aminteasca si sa le urmeze pana la sfarsitul activitatii.
- Faceti cu randul in sortarea obiectelor
- O provocare in cazul copiilor mai mari o reprezinta schimbarea unei reguli de sortare,de exemplu sa puna obiectele mici in cosul mare si obiectele mari in cosul mic. Schimband regulile, vom angaja dezvoltarea atentie selective si a memoriei de lucru.
- Jocurile de tip puzzle antreneaza atentia. Sustineti activitatea copilului adresandu-i intrebari ce il vor ajuta sa reflecte asupra actiunilor sale, incurajand astfel capacitatea de a planifica( Ce piesa iti trebuie- forma, culoare?, ce faci cu aceasta piesa dac nu se potriveste?, Unde o pui?).
Jocul imaginar
Cel mai adesea prima forma de dezvoltare a jocului imaginar o reprezinta imitarea actiunilor adultului. Copiii se prefac ca matura sau ca gatesc intr-o oala. Aceste actiuni sunt indicatori ai unui plan de joaca imaginar (dupa ce a facut mancare intr-o oala copilul pune oala pe masa si se preface ca manaca).
- Pentru a incuraja jocul imaginar puneti la dispozitia copilului diverse obiecte casnice si jucarii.
- Adresati intrebari in legatura cu jocul si verbalizati ceea ce observati ca se intampla.
- Jucati-va impreuna cu copilul dumneavoastra, dar lasati-l pe el sa conduca jocul, sa va spuna ce rol aveti si ce sa faceti. Astfel, avand posibilitatea de a regla comportamentul altei persoane, copilului ii va fi mai usor sa dezvolte capacitatea de autoreglare.
Multumiri dnei. psiholog Madalina Simion – neuropsiholog.ro